Hacker Rusia Bobol Situs Telegraph

Aksi pembobolan halaman media ternama antarabangsa kembali terjadi. Kali ini sekumpulan hacker asal Romania berjaya menukar paparan media online yang cukup besar di Inggeris.

Hacker asal Eropah Timur yang menamakan dirinya Romania Gypsies tersebut berjaya masuk ke sistem keselamatan laman talian Telegraph. Bahkan, mereka berjaya menukar paparan depan laman dengan wajah ikon dari ahli politik asal Amerika Syarikat, Sarah Palin, dan juga gambar foto bendera Brazil.

"Mereka kembali mencari lubang yang pernah dijumpai pada Mac 2009. Dan tanpa ragu-ragu mereka men-deface dua subdomain sekaligus, iaitu 'shortbreaks (dot) telegraph.co.uk dan wine-and-dine (dot) telegraph.co.uk / site / index.php ', "tulis di blog Sunbelt Blog, yang dikutip TG Daily, Jumat (16/4/2010).

"Nampaknya syarikat sebanyak Telegraph tidak belajar dari pengalaman masa lalu. Buktinya, mereka membiarkan lubang tersebut hingga boleh dieksploitasi oleh hacker," tambahnya.

Blog itu menyebutkan, hacker tersebut menuliskan kalau bobolnya halaman Telegraph ini berlaku kerana kerentanan SQLi. Apalagi sudah berungkali didengungkan tidak boleh mengabaikan fakta bahawa bahkan sampai saat ini, password dalam pandangan biasa adalah salah. Kenyataan bahawa semua ahli keselamatan TI mengesyorkan bahawa password mesti mempunyai minimum encription, harusnya dipatuhi.

Cukup lama pengerusakan itu terjadi, walaupun saat ini halaman akhbar pesaing Guardian tersebut sudah boleh diakses semula dalam keadaan normal oleh para pengunjung yang tidak hanya dari luar Inggeris sahaja.
(Tyo)

0 Response to "Hacker Rusia Bobol Situs Telegraph"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel